1969 Mustang Mach1

 

Så var tiden kommet til å realisere drømmene om atter å ha en Mach1.

Forrige gang var så langt tilbake som 1976, den gangen var det en hvit 1973 351c.

 

 
 

Men når jeg nå fikk muligheten til å hente hjem en i fra Statene høsten 2011, ble det også denne gangen en hvit, ikke 73 men en 69.

Bilen holdt mål slik selger fortalte, den var rustfri, men første gangen jeg starta den havarerte motoren, "ventildropp".

Og dermed ble det ingen kjøring sommeren 2012, men siden den var så bra i karosseriet, valgte jeg å oppgradere den ytligere nærmere en utstillingsbil.

Jeg kom i kontakt med Per Trogstad, en gammel kamerat som jeg viste var en  ringrev, og spesialist på området og i slutten av mai 2012, begynte vi demonteringen siden motoren allerede var ute.

 

Noen bilder fra verkstedet til Per, som for øvrig er helt nytt, og min bil er den første han går løs på i sine nye lokaler.

Trykk på bildene og de blir større i ny fane.

Dette er bilder fra demonteringsrommet, hoveddelen er 5-6 ganger så stort, helt enkelt et fantastisk verksted, der Per har det meste av utstyr.

Alt av slitedeler blir bytta ut med nye orginaldeler.

Her står de 18" hjula som satt på bilen fra USA, de har allerede blitt erstatta av nye 15" Trust AR.

Per ser noe betenkt ut, men han mente dette var et rustfritt bra objekt det går an å lage en fin bil av.

Da er det bare dørene som skal av før bilen går til sandblåsing av front, før den blir lakkert opp i riktig silkematt sort.

Dette blir også en slags dokumentasjon på at jobben blir utført på den absolutt beste måte.

Mens bilen står hos Per, må jeg benytte anledningen til å oppgradere gulv og vegger i mitt lille krypinn, detta hadde vært en drøm.

Så var det endelig en solskinsdag i sommer, og sandblåsing av fronten står for tur, dette må gjøres ute, og derfor var vi avhengig av veret.

Litt demontering ble det også før alt var klart for sandblåsing.

Så var bilen ferdig maskert.

Så var Per i gang.

Detta er en ordentlig drittjobb, men Per går til som en hest.

Så var dagen over, og bilen var nå ferdig til grunning.

Målet mitt var å få en bil uten rust, og så langt ser det veldig bra ut, ingen rust.

Innen det ble fuktig samme dag var bilen inne i hallen og ble syregrunnet slik at vi også i fremtiden skal unngå rust.

Per er en veldig nøye og dyktig bilentusiast, som ikke tar noe for gitt med sin omhu og nøyaktighet, men så er det ikke hver dag han har en 100% rustfri Mustang fra 1969.

Så langt har vi ikke funnet annet en karosseri som ser ut slik det forlot fabrikken.

Mens Mach1 står hos Per har jeg oppgradert den gamle stallen slik at bilen får en tør og fin plass også etter at den kommer hjem til Tyriberget.

 

I morra går turen til Tyrigrava for å få tilbud på en 427 stroker basert på den nye Bossblokka.

Jeg kan ikke si annet en at jeg begynner å glede meg til neste sommer da jeg håper å ha bilen ferdig.

Motoren er nå bestilt og 80% av kjøpesummen er betalt, kommer til landet ved juletider.

Part Details

Så skal monteringa av ny forstilling begynne, slik at vi får bilen over i den store verkstedhallen til klargjøring, før motoren kommer med nissen til jul.

Da er lakkjobben unnagjort, 25 % matt i klarlakken, ble nesten identisk med fargen på de nye delene som skal på plass.

Lakken ser nesten blank ut, noe skyldes det veldig gode lyset i hallen.

Håper de nye bruene kommer til uka, slik at vi får forstillinga på plass, og bilen over i den store hallen.

Så var bilen over i den store hallen, og det passa veldig fint da de nye forstillings bruene kom i dag, sammen med mye annet småtteri.

Bakakselen er demontert slik at vi får sjekka om vi har rett utveksling til den nye girkassa, og her kom oppturen, det ble greit med 350 utveksling og full sperre, ca 1450 - 1500 omdreininger i 80 km.

Kona ble med inn til Gutta på Pony-Parts for å se den nye butikken deres, hun tok også helt av og hun mente vi måtte ha 2 nye stoler som nettopp hadde kommet over dammen.

Dette blir også en noe tidlig julegave til garasjen fra henne.

Er jeg ikke heldig som har ei så suveren og snill kjerring?

Så skriver vi 2013

Innvendig bunn på bilen ble lakkert i slutten av forrige uke og i dag ble Dynamatt plater lagt i hele bunn.

Får håpe at det blir et bra resultat, med mindre støy.

Bra ser det i hvert fall ut til å bli.

Per har montert stort sandblåsingskabinett, så nå blir det å få sandblåst alle bremseskjold, bakakselhus og andre deler som vi også skall renovere.

Motoren som jeg ble lovet enten uka før eller etter jul har har kommet, bra med en Cobra boss 427 Ford motorsport i Toyotaen.

Nå skall monteringa av alle de nye delene begynne.